tirsdag den 21. maj 2013

Autister skal finde fejl i softwaren

Lige bortset fra at autisme ikke er en sygdom, men en udviklingsforstyrrelse, er det en meget interessant artikel jeg har læst i EPN.DK 20. maj 2013:


Softwareselskabet SAP har indgået en aftale med Specialisterne i Danmark om at ansætte autister. »De nyder at finde fejl,« lyder det.
Det er ikke sært, at autister har svært ved at klemme sig ind på arbejdsmarkedet.
I én ordbog står der, at de er udviklingsforstyrrede; i et andet opslagsværk står der, at de er asociale og stereotype i deres adfærd. Det er for så vidt rigtigt nok. Men autister er også mere end det – de er ekstremt detaljefokuserede, og det begynder så småt at dæmre for erhvervslivet.
I hvert fald har det tyske softwareselskab SAP netop indgået en aftale med det danske konsulenthus Specialisterne, der siden 2003 har forsøgt at dirke arbejdsmarkedet op for den marginaliserede befolkningsgruppe.
Som det første multinationale selskab har SAP lavet en aftale med Specialisterne om at ansætte autister i så godt som hvert et verdenshjørne af virksomheden.
Samarbejdet blev indledt i Indien og Irland og spreder sig i løbet af 2013 til USA og Canada og videre derfra.

Ikke Rain Man-typer

Målet for SAP er at afspejle Jordens befolkning i sit medarbejderkartotek i år 2020.
Da 1 pct. lider af autisme i let eller svær grad, skal den tyske virksomhed ansætte 600 autister i de kommende år. Det lyder besværligt, men er bestemt indsatsen værd, mener Specialisternes adm. direktør, Steen Thygesen.
»De folk, vi arbejder med, er gode til at koncentrere sig. De er utroligt fokuserede, når de engagerer sig i noget. De bevarer opmærksomheden, mens normale mennesker har svært ved at koncentrere sig, fordi opgaven måske strækker sig over lang tid og er meget gentagende. Vi har opdaget, at store mængder af data og finkontrol er gode områder for dem,« forklarer Steen Thygesen.
Hos SAP skal autisterne bl.a. fungere som operatører, software-testere og data-specialister. De bliver ansat på samme vilkår som de øvrige medarbejdere, men en del af dem vil dog kun kunne varetage et fleksjob.
MISSION
Specialisterne
  • Specialisterne blev stiftet af Thorkil Sonne i 2003, efter at hans treårige søn fik stillet diagnosen autisme. Målet er at ændre samfundets - og ikke mindst erhvervslivets - holdning til sygdommen ved hjælp af budskaber som: "Kan du finde fejlen? Det kan vi" og "Mangler I nogen til at finde nålen i høstakken?"
  • Specialisterne havde oprindeligt til huse i Aarhus, men hovedsædet er nu flyttet til Ballerup, og via lokale samarbejder er den danske model efterhånden ved at sprede sig til 10 lande.

Det gode eksempel

»De nyder at finde de fejl, som andre ikke nødvendigvis falder over,« fortsætter Steen Thygesen, men han understreger, at personerne i programmet ikke har denne evne alene fra deres sygdom.
»Det er ikke nødvendigvis "Rain Man"-typer, vi arbejder med. Vi har både folk med ph.d. og mastergrader samt folk, der aldrig har fået en uddannelse, fordi det var for stort et skridt for dem,« siger direktøren med henvisning til filmen fra 1988, hvor Dustin Hoffman tæller tandstikker, memorerer telefonbogen og vinder stort i Las Vegas, alt imens han er svær at få øjenkontakt med.
Det sidste skyldes en fobisk angst og overfølsomhed over for sanseindtryk, som ofte følger med sygdommen.
Derfor har virksomheder brug for nogle flere værktøjer – flere gode eksempler – til at håndtere ansatte med autisme, mener Steen Thygesen og fremhæver amerikanske Wal-Mart for at tage sig godt af folk med diagnosen.
Samfundet kan nemlig spare milliarder af kroner ved at give autisterne en konkret mission. Og det samme kan virksomhederne såmænd, lyder det fra SAP’s danske landechef, Jørn Jacobsen.

En konkurrencefordel

»I SAP har vi gennem mange år arbejdet med talent og med at redefinere den måde, vi ser talent. Alle mennesker har særlige kompetencer, og dem vil vi gerne bringe i spil,« siger han og fortsætter:
»Vi ser en klar konkurrencefordel i at bruge personer med autismes helt unikke talenter, samtidig med at vi giver dem et arbejde med både indhold og værdi,« beretter Jørn Jacobsen, som satser på, at specialistprogrammet også vil blive udrullet i Tyskland og Skandinavien.
»Vi har ambitioner med det. Vi tror, at vi på den måde ruster virksomheden bedst til fremtiden.«