tirsdag den 16. juli 2013

Fokus, fokus, fokus på søskende

En af mine (mange) kæpheste er at holde fokus på søskende til autister. Via Autismetanken er jeg stødt på et kursus i Ringsted for søskende i alderen 9-12 år.

Det er Ådalsskolen i Ringsted, der arrangerer og du kan læse nærmer om det her.

Vi har selv været på et søskende-forældre kursus gennem SIKON. Det var guld værd for både vi forældre og især for Rikke. Hun var på daværende tidspunkt 9½ og jeg tror det bedste for hende var, at hun fandt ud af, at hun ikke var den eneste i verden, der havde en bror, der gjorde mærkelige ting.




2 kommentarer:

  1. Åh det er mit højeste yngste for min datter på 9 år og lillesøster til bror på 11 år med GUA og Angst.

    Men vi har søgt en gang hos kommunen og fået afslag. Og lillesøster skal igennem §50 undersøgelse og det synes jeg ikke jeg ville udsætte hende for.

    Forstår mig ikke på sagsbehandling - hvordan kan man med den ene hånd sende et barn i dagbehandlingstilbud og med den anden give afslag til råb om hjælp til forældre og pårørende - det er jo os - familien - der skal bære... suk. måske skulle jeg prøve igen. Nogle gode erfaringer med hvordan jeg kan få tilsagn om søskendekursus? Og er der nogen, der har fået tilkendt kursus uden en §50 undersøgelse? Og hvad koster det?

    SvarSlet
  2. Hej Louise,
    ja - det er rigtigt frustrerende med de der afslag.....men ja - prøv igen. Hvis afslaget kommer endnu engang, så er det bare med at sende en klage tilbage med det samme - (og kommunen skal altid sende en klagevejledning med...det er bare ikke altid at de lige husker det...)

    Vi og Rikke kom på søskende-kursus med det samme, vi bad om det (første møde med sagsbehandler efter Anders´ diagnose). Det var også det første kursus, vi forældre fik bevilget. Bagefter har vi også været på grundkursus i autisme - igen bevilget uden problemer.

    §50-undersøgelsen har vi fået lavet siden. Den sagsbehandler, der lavede vores, var virkelig kompetent, men lige hvad det har med et søskende-kursus at gøre kan jeg ikke lige følge.....

    SvarSlet