onsdag den 26. februar 2014

WIFI-behov og Overskudspædagogik

Jeg var igår til foredrag på ACV om struktursystemers indtog på smartphones og tablets. Kan børn og unge bruge smartphones og tablets til andet end leg og spil? Foredraget blev holdt af Mikala Lousdal Liemann fra firmaet Limbis.

Vi starter lige med Maslows behovspyramide - kender I den? Jeg har stiftet bekendtskab med den utallige gange på Handelsskolen, når vi skulle lave kunde-analyser og på Ankerhus Seminarium, når vi havde pædagogik og psykologi.

Ifølge Maslow skal vi have dækket behovene fra bunden af.....Forestil jer så at der, under de fysiologiske behov, er en kasse hvorpå der står WIFI..............Jeg kan sagtens forestille mig det, for det er noget nært et basalt behov for Anders (ifølge ham selv i hvert fald).





Hvis behovet for WIFI er der, hvordan kan vi så bruge dette behov til noget "fornuftigt"?

Ifølge Mikala kan vi gøre brug af noget, hun kalder "overskudspædagogik". Det er tiltag der;

  • tager højde for problemer
  • gør hverdagen nemmere
  • også virker på svære dage
  • giver overskud

Kombinerer vi så WIFI med overskudspædagogikken, så gælder det "bare" om at føre de struktur-systemer vi (måske) allerede nu laver over til en smartphone eller tablet. Når jeg skriver "bare" er det fordi det er hårdt arbejde at gå igang med, men når du først har fundet det system, der passer til dig og dit barn/familie, så kører systemet ofte bare der ud af. De fleste af os bruger idag allerede telefonens kalender - det er der intet mærkeligt i. Det er let, det er smart og vi har altid telefonen med os.

Hvis vi tænker på vores børns støttesystemer, så har vi måske en rodet kasse med piktogrammer eller, som i vores tilfælde, et ringbind med laminerede sider, hvorpå piktogrammerne er sat op på med velcro. Det fylder - og oversigtstavlen derhjemme kan vi ikke lige tage med os.

Derfor er det utroligt smart med telefon og tablets. Via en app, der passer lige til vores familie (og der findes tusindvis af apps!!!), kan vi strukturere og planlægge. Det er nemt at lave ændringer undervejs. I og for sig kan man også bare tage en række billeder af de aktiviteter barnet skal lave med sin telefon - lægge det op på telefonen som powerpoint og wupti, har du en fin plan/skema/social historie.

Det korte af det lange er, at det bare er at komme igang med at bruges de smartphones/tablets, vi alligevel har i husstanden til planlægning/struktur for vores børn. På den måde føler børnene sig heller ikke anderledes. Der er jo ikke noget mærkeligt i at man idag står og tjekker sin telefon - hvem af os kan sige sig fri for at gøre det flere gange om dagen - og hvorfor så ikke bruge den til struktur til børnene? Blot er det meget vigtigt at huske på, at det skal være et system, barnet har lyst til at bruge. Det nytter ikke noget at vælge en app med børnetegninger, hvis barnet er 10 år og synes at børnetegninger er noget pjat......Det nytter heller ikke at vælge et system, der kun er baseret på tekst, hvis barnet bedre kan forstå billeder.

Vi snakkede om på vejen hjem at vi hellere må prøve at lave struktur på Anders telefon/Ipad. Faktisk har han selv allerede bedt om struktur på den måde, at vi har lagt alle familiemedlemmers fødselsdage ind i hans Ipad-kalender. "Så ved JEG nemlig, hvornår de har fødseldag mor - for I glemmer at fortælle det til mig, før det er den dag, de har fødselsdag!!!" Så mon ikke bare vi skal tage den derfra og stille og roligt få lagt flere og flere ting i hans kalender?