torsdag den 7. november 2013

Fars køkkenskole - skønne video-opskrifter

Jeg kan godt lide at mine børn er med til at lave mad i køkkenet - og ja - i starten er det mere til besvær end til gavn, men det giver altså nogle gode stunder sammen (og så må vi bare bruge lidt (meget) ekstra tid til rengøringen bagefter...).

Rikke har hjemkundskab (det hedder det vidst ikke længere?) i skolen og tilbyder ofte sin hjælp i køkkenet. Thomas elsker at finde gryder, potter og pander frem og ELSKER endnu mere, når vi skal bruge køkkenmaskiner. Anders er begyndt at hjælpe til med at skrælle gulerødder - det synes han er spændende (udover at bage pandekager i lange baner).

Den anden dag udkom Danmarks første Video-kogebog for fædre og børn. Jamen - det er jo herligt....en lille video over, hvordan man laver en kendt ret, tager ca. 5 minutter at se. Det er visuelt for vores børn med autisme og der er lavet nogle ret fede effekter på sekvenserne, der fanger interessen.

Det er Fars Køkkenskole, der har lavet video-kogebogen. Jeg er ret vild med navnet, for her i huset er Anders altid på "Fars Skiskole", når vi er på skiferie - ikke noget med den almindelige skiskole for ham - det har vi prøvet, og de to gange vi prøvede det, fik han feber efter 2 dage (det var før han fik autisme-diagnosen).





Visionen bag Fars Køkkenskole er at fædre og børn skal mere i køkkenet og sammen få nogle hyggelige stunder. Men selv om jeg er mor, tillader jeg mig at bruge videokogebogen til at få Anders mere med i køkkenet, for jeg tror at optakten med at se en lille overskuelig videosekvens kan motivere ham til at prøve selv. SAMTIDIG ved jeg, at jo mere man har fingrene i råvarerne - jo mere madmod får man. Anders har jo netop ikke så meget lyst til at spise varieret, som jeg kunne ønske, men jeg fornemmer alligevel et lillebitte skred i hans spisevaner. Igår, da jeg kom hjem fra kursus, havde han f.eks. spist en pakke små coctailpølser med velbehag - han havde selv skåret de små ender af.

pressemeddelelsen, kan I læse mere om projektet. Her er linket til Fars Videokogebog.

Rigtig god fornøjelse i køkkenerne allesammen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar