OPDRAGE!!!!! Som om opdragelse har noget som helst med autisme at gøre.....Anders´ fremskridt kommer ene og alene er at han kommet på den helt rigtige skole med ansatte, der anerkender ham, som han er og støtter ham der hvor han er. Hans fremskridt kommer af at vi forældre (og hans søskende, selvom de ikke er så gamle) anerkender ham og giver ham plads og ro til ikke at stresse.
Jeg ved godt at personen sikkert ikke har tænkt nærmere over det, men på den anden side kan det også være at personen bare slet ikke har forstået, hvad autisme er for noget. Her kommer en kort forklaring:
AUTISME
Autisme er en genetisk disponeret biologisk udviklingsforstyrrelse, som ikke har med barnets opvækst eller opdragelse at gøre.
Autisme er en livslang gennemgribende udviklingsforstyrrelse, som i fuldstændig form hindrer et mennesker i at forstå hvad det ser, føler og i øvrigt sanser.
Det medfører problemer med at omgås andre mennesker. Det medfører problemer med at udveksle tanker, følelser og meninger med andre, ligesom det medfører en særpræget måde at være på.
Der findes flere former for autisme. Ifølge Verdens Sundheds Organisationen WHO kategoriseres dette ved
Infantil autisme
Infantil autisme Asperger Syndrom
Atypisk autisme
Gennemgribende udviklingsforstyrrelse uspecificeret.
Diagnosekriterierne indenfor dette autismespekter stadfæstes som en triade.
* Vanskeligheder ved socialt samspil
* Vanskeligheder ved social kommunikation
* Manglende fleksibilitet og nedsat forestillingsevne.
Mennesker med infantil autisme har vanskeligheder indenfor samtlige områder, medens mennesker med diagnosen atypisk autisme eller gennemgribende udviklingsforstyrrelse uspecificeret kun opfylder visse karakteristika indenfor triadernes tre kriterier.
Yderligere information kan fås via internettet på http://www.autismeforening.dk/
Nu har jeg selv i en alder af 23 først fået diagnosen Asperger Syndrom, men hvad mener du med Infantil autisme Asperger Syndrom?
SvarSlet